11 Eylül 2010 Cumartesi

Kitaplar, Dergiler : Eylül 2010

Yeni kitaplardan haberdar olmak için belki en ideali haftada bir büyükçe bir kitapçıda zaman harcamaktır. Orta büyüklükteki şehirlerin çoğunda bile bu imkân olmadığına göre gazetelerin kitap eklerine bakmak, yayınevlerinin sitelerini zaman zaman ziyaret etmek ve kitap satış sitelerini incelemek çözüm olabilir. Adana gibi görece büyük bir şehirde yaşadığım ve evim hemen yakınında her türlü kitabın bulunduğu bir kitapçı(kitapsan) olduğu için zaman zaman kitapçıya gidip yeni çıkan kitaplardan haberdar olmaya çalışıyorum.


Bir Kentin Solgun Yüzü

İstikrarlı bir gazete okuru olmasam bile hafta da bir kitap ekleri veren gazeteleri ek verdikleri günlerde edinmeye çalışıyorum. Radikal gazetesinin 10 Eylül tarihli kitap ekinden öğrendiğime göre Feridun Andaç doğup büyüdüğü kent olan Erzurum hakkında bir kitap yazmış. Yaklaşık 500 sayfa olan kitabına Erzurum:Bir Kentin Solgun Yüzü adını vermiş. Türkiye’nin sayılı öykü eleştirmenlerinden birisi olan Feridun Andaç bugüne kadar ne yazdıysa hep kolay okundu. Henüz Erzurumlu görmemiş birisi olarak Feridun beyin Erzurum hakkında yazdıklarını merak etmekteyim.



Öykünün Kedi Gözü


Can Yayınlarının Radikal gazetesinin kitap ekine verdiği ilandan Semih Gümüş’ün Öykünün Kedi Gözü adlı kitabının yayınlandığını öğrendim. Semih Gümüş’ün öykü üzerine yazdıklarını hep beğenirim. Ne var ki birkaç gün önce Semih beyi Twitter’da izleme gafletinde bulundum. Semih beyin güncel bir konu hakkında yaptığı yorumları görünce üzüldüm. Sanırım son yıllarda yazılan öykü kitaplarında yazarlar memleket dertlerine uzak konuları kendilerine dert edindiler. Benim naçizane önerim; Semih beyin gün gibi “ortada” olan konularda kimseye akıl vermemesi şeklindedir. İlk fırsatta Semih beyin sözünü ettiğim kitabını edinip inceleyeceğim.




Korkunun Gözbebekleri

Mazhar Candan’ın Korkunun Gözbebekleri adlı deneme kitabını yıllar önce almıştım. Toplam 22 denemenin bulunduğu bu kitaptan 2 denemeyi o zamanlar yani 1981 yılında okumuş sonra kitabı unutmuştum. Mazhar beyin imzasına yıllar sonra Özgür Edebiyat dergisinde rastlayınca Korkunun Gözbebekleri kitabını bulup birkaç denemeyi okudum. Daha önce Mazhar beyden bir şey okumamış olanlar için Korkunun Gözbebekleri kitabından bir denemeyi kitaptan buraya alacağız.


Diyalojik Okuma

Bilgisayar ve programcılık üzerine yazmanın bir sonucu olarak zaman zaman edebiyattan, sanat edebiyat dergilerinden uzaklaşıyorum ister istemez. 2 aylık peryotta yayınlanan Özgür Edebiyat dergisini 22. sayısından itibaren izlemeye başladım. Yani dergi 4 yaşından gün almaya başladıktan sonra izlemeye başladım. Özgür Edebiyat dergisinin Eylül-Ekim sayısında Hilmi Haşal ile Baki Asiltürk ellerine Enis Batur’un “Doğu-Batı Divanı III” kitabını alıp incelemişler. Sonra da bir araya gelip okudukları kitabı tartışmışlar. Bu tartışmaya “Diyalojik Okuma” adını vermişler. Bu tartışmadan tadına doyulmaz bir söyleşi çıkmış. Enis Batur’a ve şiirine ilgi duymayanlar bile bu söyleşiyi okusunlar derim. Hilmi Haşal ile Baki Asiltürk’ün Enis Batur’un Doğu-Batı Divanı III kitabıyla ilgili söyleşinin bir kısmını en kısa süre sonra Özgür Edebiyat Dergisinden buraya aktaracağız.