28 Temmuz 2011 Perşembe

Pelin Özer’in Peyami Safa İle İlgili Yazısından


Safa'nın bilgeliği, bütün bu kıyaslamaları "zeka" ve "düşünmek" ile ilişkilendirdiği sırada gösteriyordu kendini. Ezberimizi bozarak "insan hayvanların en çok düşüneni, çünkü en aptalıdır" diyordu. İnsanı diğer canlılardan ayıran en önemli özelliğin 'düşünmek'  olduğunu kanıksamışları şaşırtıyordu "Düşünmek aptallıktan kurtulmak için değil midir?" diye sorarak. Düşünmeyenlere, düşünmeye üşenenlere 'aptal' demeye ahşrruşlar, Safa'nın sözlerini algılamakta zorlanıyordu. Hayvanların düşünmeye ihtiyacı olmadığına karar veriyordu Safa. Bunu anlatmak için, örnek olarak kendini gösteriyordu. "Ben kedimden daha aptalım, işte masanın üstünde bir sürü kitap. Okuyorum, okuyorum da gene kedim kadar öğrenemiyorum"

K Dergisi 222 sayı